EKOLOGICZNY I BEZPIECZNY TRANSPORT PUBLICZNY OPARTY O AUTOBUSY NOWEJ GENERACJI, NIŻSZE KOSZTY ZAKUPU I EKSPLOATACJI ORAZ MOŻLIWOŚĆ ROZWOJU FLOTY ZGODNIE Z ZAPOTRZEBOWANIEM - OTO WYRÓŻNIKI PROGRAMU REALIZOWANEGO PRZEZ AGENCJĘ WYKONAWCZĄ MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO WE WSPÓŁPRACY Z SAMORZĄDAMI POLSKICH MIAST.
- _Uruchomiony przez NCBR program to konkretne działanie w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero - i niskoemisyjnych. To program szczególny - w
działania bezpośrednio włączyliśmy stawiające na rozwiązania przyszłości samorządy, a koncepcje technologiczne są szeroko konsultowane z producentami pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury ładowania. Realizując ambitne, ale osiągalne cele chcemy zmieniać na lepsze jakość życia Polaków_ - mówi wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
INNOWACYJNE PODEJŚCIE, BEZPIECZNE ROZWIĄZANIA
Program NCBR jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście do zapewnienia zainteresowanym miastom - nawet 600 - autobusów nowej generacji pozwoli m.in. zastosować nowatorskie rozwiązania w pojazdach i ograniczyć koszty eksploatacyjne, a zarazem zapewni bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wyjazdu autobusów na regularne trasy.
- _Bezemisyjny transport publiczny to pierwszy z programów który realizujemy w nowej formule, korzystając z najlepszych na świecie wzorców. „Ubezpieczając" ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo - rozwojowych, konstruując zamówienie zgodnie z wypracowanym z samorządami kryteriami i pracując jednocześnie nad niezbędną infrastrukturą ładowania kompleksowo adresujemy potrzeby polskich miast związane z rozwojem ekologicznego transportu miejskiego_ - mówi prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR.
WSPÓLNIE NA RZECZ BEZPIECZNEGO I EKOLOGICZNEGO TRANSPORTU
NCBR wspólnie z przedstawicielami 23 miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zdefiniował konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
- _Stawiamy na innowacje i zapewnienie mieszkańcom najlepszych rozwiązań w transporcie publicznym. Przy organizacji komunikacji na tak ogromną skalę, jak robi to Komunikacyjny Związek Komunalny GOP wprowadzenie nowych rozwiązań to duże wyzwanie, ale i wielka odpowiedzialność. Dlatego ściśle współpracujemy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by wspólnie wypracować najlepsze praktyki_ - mówi Roman Urbańczyk, Przewodniczący Zarządu KZK GOP.
Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy
Powiat łomżyński – powiat w województwie podlaskim z siedzibą w Łomży. W skład powiatu wchodzą gminy: Jedwabne, Nowogród, Łomża, Miastkowo, Piątnica, Przytuły, Śniadowo, Wizna i Zbójna, zajmując powierzchnię 1353,93 km². |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola